دسترسی شما به اینترنت قطع شده است...

چرا مردم به بازی‌هایی مثل همستر کامبت ادامه می‌دهند حتی اگر سودآور نباشند؟ یک نگاه علمی

۵ دقیقه مطالعه
۰۶ شهریور ۱۴۰۳

همستر کامبت یک بازی بلاکچینی است که از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و بلاکچین بهره می‌برد. در این بازی، بازیکنان با کلیک بر روی یک همستر اقدام به جمع آوری سکه می کنند. سکه هایی که مشخص نیست به پول واقعی تبدیل خواهد شد یا خیر.

1. عوامل روانشناختی

الف. احساس دستیابی به اهداف کوچک بازی‌ها معمولاً اهداف کوچکی را برای کاربران تعیین می‌کنند که با دستیابی به آن‌ها احساس رضایت و موفقیت ایجاد می‌شود. این احساس می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ادامه بازی باشد، حتی اگر سود مالی مستقیمی نداشته باشد.

ب. تقویت اجتماعی بازی‌های آنلاین، مانند همستر کامبت، فرصتی برای تعامل با دیگران فراهم می‌کنند. این تعاملات اجتماعی می‌توانند حس تعلق و اجتماعی بودن را تقویت کنند که یکی از نیازهای اساسی انسانی است.

ج. پاداش‌های داخلی بسیاری از بازی‌ها سیستم پاداش داخلی دارند که به بازیکنان انگیزه می‌دهد تا به بازی ادامه دهند. این پاداش‌ها می‌توانند شامل امتیازات، آیتم‌ها و شخصیت‌های جدید باشند که حس پیشرفت و رشد را در کاربران ایجاد می‌کنند.

د. حس عقب ماندن از دیگران: کاربران این بازی این حس را دارند که مبادا از دیگران عقب بمانند و در آینده حسرت بخورند. این حس رقابت و ایجاد برتری نسبی در بین کاربران این بازی و بازی های مشابه به چشم میخورد.

2. نظریه‌های اقتصادی رفتاری

الف. هزینه‌های غرق‌شده یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد رفتاری، هزینه‌های غرق‌شده است. زمانی که کاربران وقت و انرژی زیادی را در یک بازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، حتی اگر سود مالی نداشته باشد، تمایل دارند به بازی ادامه دهند تا از سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود استفاده کنند.

ب. اثر مالکیت افرادی که وقت و انرژی زیادی را صرف به دست آوردن آیتم‌ها و شخصیت‌های بازی کرده‌اند، این آیتم‌ها را ارزشمندتر می‌بینند و تمایل دارند به بازی ادامه دهند تا از این دارایی‌ها بهره‌برداری کنند.

3. جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی

الف. تعاملات اجتماعی بازی‌های ایردراپی به کاربران این امکان را می‌دهند که با دوستان و دیگر کاربران از سراسر جهان تعامل کنند. این تعاملات می‌توانند به تشکیل گروه‌ها و جوامع آنلاین منجر شوند که انگیزه‌ای قوی برای ادامه بازی فراهم می‌کنند.

ب. پرستیژ و شهرت در بسیاری از بازی‌ها، کاربران می‌توانند با دستاوردها و رتبه‌های خود در جامعه بازی شناخته شوند. این پرستیژ و شهرت می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ادامه بازی باشد.

4. تحقیقات علمی و روانشناسی بازی‌ها

مطالعات نشان داده‌اند که بازی‌ها می‌توانند اثرات مثبتی بر روی مغز و روحیه افراد داشته باشند. به عنوان مثال، بازی‌ها می‌توانند مهارت‌های شناختی و حل مسئله را تقویت کنند و همچنین به کاهش استرس و افزایش خوش‌بینی کمک کنند. این مزایا می‌توانند انگیزه‌ای قوی برای کاربران باشند که حتی بدون سود مالی به بازی ادامه دهند.

نتیجه‌گیری

بازی همستر کامبت و بازی‌های مشابه، حتی بدون سود مالی، توانسته‌اند کاربران زیادی را جذب کنند و حفظ کنند. عوامل روانشناختی، نظریه‌های اقتصادی رفتاری، جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی و اثرات مثبت بر روی مغز و روحیه افراد، همگی دلایلی هستند که توضیح می‌دهند چرا کاربران به این بازی‌ها ادامه می‌دهند. این دلایل علمی نشان می‌دهند که بازی‌ها بیش از فقط یک منبع درآمد، یک منبع ارزشمند از تعاملات اجتماعی، تقویت مهارت‌ها و احساس رضایت و خوشی هستند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است!